Vodafone maakt het vanaf donderdag mogelijk om contactloos te betalen via een sticker op de telefoon of direct via de nfc-chip in Android-toestellen.

De provider lanceert donderdag samen met Visa in Amsterdam de Smartpass, waar gebruikers een betaalsaldo op kunnen zetten.

Mensen die geen klant zijn bij Vodafone kunnen een sticker bestellen die betalen via nfc mogelijk maakt. In de Smartpass-app voor Android is het mogelijk om het saldo van die sticker te zien en om het saldo op te waarderen via Ideal of creditcard.

Klanten van Vodafone met een smartphone die beschikt over nfc, zoals de meeste nieuwe Android-telefoons, kunnen gratis een speciale simkaart krijgen en kunnen vervolgens gebruikmaken van een Wallet-app waar de Smartpass in is opgeslagen. 

De provider wil het mogelijk maken om in deze app ook andere pasjes, bijvoorbeeld bankpassen of loyaliteitskaarten van winkels, op te slaan. Die functie wordt "binnenkort" toegevoegd, aldus woordvoerder Sabine van Loon tegen NU.nl.

Betaalpunten

Net als bij de nfc-bankpassen van Nederlandse banken zijn betalingen van minder dan 25 euro mogelijk zonder een pincode in te voeren. Voor betalingen van meer dan 25 euro moet wel een pincode worden ingetoetst.

Er zijn inmiddels zo'n 30.000 contactloze betaalpunten in Nederland, onder meer in alle Kiosk-, Broodzaak- en Julia's-filialen op NS-stations. Aan het eind van het jaar moeten dat er twee keer zo veel zijn. 30 procent van alle winkels zal dan een nfc-betaalpunt hebben.

De Smartpass is direct ook een prepaid creditcard van Visa. In de app is een creditcardnummer te vinden dat ook kan worden gebruikt voor betalingen in webwinkels of appstores. Het creditcardnummer wordt op de smartphone afgeschermd met een viercijferige pincode.

Het is ook mogelijk om geld over te maken naar vrienden die een Smartpass hebben. Dit gebeurt op basis van hun telefoonnummer.

Portemonnee

"Wij geloven dat je over vijf jaar geen portemonnee meer nodig hebt voor betalingen", zegt Van Loon. Volgens haar was het voor Vodafone een logische stap om in betalingen te stappen. "We willen onze klanten toegang geven tot alles wat je contactloos kan doen met je smartphone."

Als de telefoon van klanten wordt gestolen, kunnen zij de klantenservice bellen om het tegoed van de Smartpass te laten blokkeren. Eventuele schade wordt dan vergoed.

Het gebruik van de Smartpass is in het eerste jaar gratis, maar zal daarna 12,95 euro per jaar kosten. In eerste instantie is alleen een Android-app beschikbaar, maar later zal ook een versie voor iOS verschijnen. 

Omdat iPhones geen nfc-chip hebben zal betalen met het toestel zelf echter niet mogelijk zijn. Klanten met iPhones moeten dan dus de nfc-sticker gebruiken.

ING start met contactloos betalen