Gestolen Twitteraccounts leveren op de zwarte markt tegenwoordig meer op dan gestolen creditcards.

Dat stelt de Amerikaanse denktank RAND in een nieuw verschenen rapport.

Twitteraccounts worden doorgaans op de zwarte markt verkocht voor tussen de 16 en 325 dollar, stelt de denktank. Creditcardgegevens die vrijkwamen bij de grote aanval op het Amerikaanse winkelketen Target werden in eerste instantie verkocht voor tussen de 20 en 135 dollar. De prijs kelderde later naar 0,75 dollar.

De prijs van creditcards ligt volgens het rapport vaak hoger vlak na een hack, omdat de kans dan groter is dat de creditcard nog niet geblokkeerd is. Ook daalt de prijs omdat het aanbod van gestolen creditcardgegevens zo groot is.

Twitteraccounts zijn volgens het rapport gewild omdat mensen vaak dezelfde logingegevens gebruiken voor andere sites. Wanneer iemand de logingegevens van een Twitteraccount heeft, is de kans groot dat de crimineel met diezelfde gegevens kan inloggen op bijvoorbeeld Facebook of een e-maildienst.

Ook is een Twitteraccount vaak gelinkt aan andere apps en sites; toegang tot de Twitteraccount betekent ook toegang tot andere sites die aan het profiel gelinkt zijn. Ook is een 'echte' account veel meer waard voor spammers dan een spamaccount, omdat de kans veel groter is dat mensen klikken op de vestuurde links.

Alle berichten over cybercrime

Vijf vragen over digitale zwarte markt Silk Road