Facebook zou niet van plan zijn om de Oculus Rift-bril aan te passen, of om er na verloop van tijd een Facebook-logo op te plakken.

Dat laat een woordvoerder van Facebook weten aan Recode.

Dinsdagavond werd bekend dat Facebook de fabrikant van virtual reality-brillen overneemt voor 2 miljard dollar, 1,45 miljard euro. Een anonieme bron liet toen aan de New York Times weten dat Facebook de bril uiteindelijk van een Facebook-interface en logo zou gaan voorzien.

Dat wordt nu tegengesproken door Facebook, mogelijk als reactie op alle negatieve reacties van veel supporters van de Oculus Rift-bril, die verbolgen zijn over de overname van Oculus door Facebook. Dat blijkt onder meer uit de vele reacties op de Kickstarter-pagina, waar Oculus Rift in het begin van zijn bestaan 2,4 miljoen dollar ophaalde.

Geruststellen

De ontwikkelaar van het populaire spel Minecraft liet ook weten niet meer samen te willen werken met Oculus, omdat Facebook voor hem "een beetje griezelig lijkt". Tim Sweeney, van Epic Games, lijkt zich echter minder zorgen te maken over de overname, zo schrijft hij op het Unreal Engine-forum.

Ondertussen probeert Oculus-oprichter Palmer Luckey op Reddit de virtual reality-gemeenschap gerust te stellen. "Het spijt me dat jullie teleurgesteld zijn, om eerlijk te zijn, als ik jullie was, zou ik mij waarschijnlijk hetzelfde voelen. Ik zal niet veranderen en elke verandering aan Oculus zal het apparaat beter maken."

Volgens Luckey heeft Oculus nu meer vrijheid onder Facebook dan het had onder investeerders, omdat Facebook aan de lange termijn denkt. "Veel mensen zijn boos, ik begrijp dat. Maar het zou me verbazen als jullie over een jaar nog steeds hetzelfde denken over de overname."

Waarom heeft Facebook interesse in virtual reality?

Lees onze hands-on met de eerste versie van de Oculus Rift