Het goede of slechte humeur van mensen wordt verspreid via sociale netwerken als Facebook. Wie een positieve statusupdate op het netwerk plaatst, veroorzaakt gemiddeld nog eens 1,75 extra positieve posts van vrienden.

Dat blijkt uit onderzoek van Amerikaanse wetenschappers, dat is gepubliceerd in Plos One.

De wetenschappers gebruikten het weer om de stemming van Facebook-gebruikers te meten. Als het in een stad regent, zorgt dat voor 1,19 procent minder positieve berichten en 1,16 procent meer negatieve berichten.

Vervolgens keken de onderzoekers naar het effect van die berichten op hun vrienden, ook diegenen die in steden waar het niet regent wonen. Positieve posts bleken gemiddeld tot nog eens 1,75 extra positieve statusupdates te leiden, terwijl negatieve posts werden gevolgd door gemiddeld 1,29 nieuwe negatieve berichten.

Aanstekelijk

"Het totale effect van regen op emotionele uitdrukking is ongeveer 150 procent groter dan we zouden verwachten als we alleen het directe effect op gebruikers zouden meten en niet het indirecte effect op hun vrienden", schrijven de onderzoekers.

"Intrigerend genoeg lijken positieve berichten aanstekelijker te zijn dan negatieve berichten, ook al is regen de aanleiding voor deze aansteking."

Als het een dag regent in de stad New York leidt dat tot ongeveer 1500 extra negatieve posts door inwoners van de stad en nog eens zo'n 700 negatieve posts van hun vrienden op andere plaatsen.

Weekend

De onderzoekers merkten ook dat weekenden en feestdagen zorgen voor meer positieve berichten. Dat effect werd eerder ook al waargenomen op Twitter.

Voor hun onderzoek gebruikten de wetenschappers geanonimiseerde statusupdates van miljoenen Amerikaanse Facebook-gebruikers in de jaren 2009 tot 2012.

Like it or not: Facebook bestaat tien jaar

Hoeveel Nederlanders gebruiken Facebook?