T-Mobile Nederland is vorig jaar 279.000 klanten kwijtgeraakt, maar heeft wel meer klanten met een vast abonnement.

Dat blijkt uit de jaarcijfers die bekend werden gemaakt bij de presentaties van de resultaten uit het vierde kwartaal van 2013.

Aan het eind van het jaar had T-Mobile nog 4.441.000 klanten in Nederland. Eind 2012 waren dat er nog 4.720.000.

Wel nam het aantal klanten met een vast abonnement toe met 77.000 (2,5 procent). De daling wordt volledig veroorzaakt door de forse afname van 356.000 prepaid-klanten. De daling is groter dan bij de twee andere grote providers, Vodafone en KPN.

Volgens T-Mobile kiest een deel van de prepaid-klanten voor een abonnement, maar waar de rest heen is gegaan kan een woordvoerder niet zeggen.

Omzet en winst

De totale omzet over heel 2013 kwam uit op 1,66 miljard euro, 0,1 procent meer dan in 2012. Over het algemeen werd vorig jaar in de telecomindustrie minder omzet geboekt. De brutowinst van T-Mobile daalde fors naar 495 miljoen euro, een afname van 5,7 procent.

T-Mobile stelt dat de investeringen in de modernisering van het netwerk en de uitrol van 4G zorgden voor een lagere winst. Directeur Mark Klein benadrukt dat er een noodzaak is verder te innoveren op het gebied van mobiel internet.

Klanten van T-Mobile zijn afgelopen jaar minder gaan uitgeven per maand. Een gemiddelde klant betaalt inmiddels 32 euro per maand voor een abonnement. Dat was een jaar geleden nog 35 euro.

Inmiddels maken 400.000 klanten gebruik van het 4G-netwerk van T-Mobile. In december waren dat er nog 270.000.

Achtergrond: Omzet grote providers daalt niet door sms-afname