De app Uber, waarmee privéauto's kunnen worden besteld, verscherpt zijn strijd met de taxicentrales in Amsterdam en Rotterdam. De prijzen gaan omlaag en het bedrijf overweegt de introductie van een nieuwe, goedkopere prijsklasse.

Dat stelt Niek van Leeuwen, manager van Uber Nederland, in gesprek met NU.nl.

Vanaf woensdag verlaagt Uber de prijzen van zijn Black- en Lux-auto's met 12 procent. Zowel in Amsterdam als Rotterdam worden de kilometertarieven iets lager dan die van taxicentrales, al blijft het starttarief van 3 euro iets hoger.

Uber laat zijn klanten via de app direct een auto bestellen. Op een plattegrond kunnen gebruikers zien waar de dichtsbijzijnde beschikbare auto's rondrijden. Ritten worden automatisch afgeschreven van de creditcard van de klant. In Amsterdam heeft Uber honderden chauffeurs en komen er elke week tientallen bij, zegt Van Leeuwen.

Inefficiënt

Volgens hem is de Nederlandse taximarkt inefficiënt, omdat er te veel auto's stilstaan. "Wat je ziet is heel veel stilstaande auto's die weinig ritten doen. En als ze dan een rit doen is het fucking duur", aldus Van Leeuwen.

Volgens hem zorgt de technologie van Uber ervoor dat chauffeurs vaker klanten in de auto hebben, waardoor de tarieven omlaag kunnen. "In grote steden hebben we al drie of vier keer de prijs verlaagd."

In Nederland is Uber alleen beschikbaar in Amsterdam en Rotterdam. In Utrecht rijden al enkele Uber-chauffeurs rond, maar is er nog geen structurele beschikbaarheid. Van Leeuwen zegt te verwachten dat Den Haag als volgende stad aan het Uber-netwerk wordt toegevoegd.

UberX

Ondertussen overweegt Uber het toevoegen van een goedkopere prijsklasse. Onder de namen UberX en UberPop zijn in verschillende Amerikaanse en Europese steden al goedkopere varianten beschikbaar.

Waar het bedrijf zich nu vooral richt op mensen die anders een taxi of eigen auto zouden nemen, probeert UberX ook te concurreren met het openbaar vervoer.

UberX maakt nog steeds gebruik van gelicentieerde auto's en chauffeurs. UberPop wordt ook wel 'ridesharing' genoemt en houdt in dat iedereen kan aanbieden om passagiers mee te nemen.

Van dat laatste zal in Nederland voorlopig nog geen sprake zijn. "Er zal een iets progressievere wet moeten komen in Nederland" voordat dat toegestaan is, zegt van Leeuwen. Een introductie van UberX als goedkopere taxi met gelicentieerde chauffeur ligt dus nog meer voor de hand.

Winst

Bij grote drukte verhoogt Uber zijn prijzen. Deze 'dynamische prijzen' hebben met name in het buitenland al voor veel ophef gezorgd, omdat tarieven vele malen hoger kunnen komen te liggen dan normaal.

Van Leeuwen verdedigt de prijsstructuur door deze te vergelijken met de luchtvaart- of hotelindustrie. "Als je een vlucht maakt naar Brazilië, dan vind je het logisch dat het duurder is tijdens het WK dan als het hartje winter is."

Voorlopig lijkt Uber zich in Nederland vooral in te zetten op groei. Eerder zei van Leeuwen al tegen Emerce dat de omzet van de dienst met 25 procent per maand groeit. Van winst is echter nog geen sprake. "We hebben geen geld verdiend in Nederland", zegt Van Leeuwen.

Lees ook: Beste apps van de week: Out There en Cal