Van de tablets die in 2013 werden verkocht, draaide 62 procent op Android. iPads waren goed voor 36 procent van de verkopen.

Dat blijkt maandag uit cijfers van onderzoeksbureau Gartner. Windows 8 stond op 2,1 procent van de verkochte tablets.

De marktaandelen van Android en iOS zijn sinds 2012 omgekeerd. Toen was 53 procent van de verkochte tablets nog een iPad, terwijl 46 procent op Android draaide.

De tabletverkopen zijn vorig jaar flink gegroeid, van 116 miljoen naar 195 miljoen exemplaren.

Samsung

Apple blijft de grootste tablet-fabrikant, gevolgd door Samsung met 19,1 procent van de markt en ruim 37 miljoen verkochte tablets. Dat is ruim vier keer meer dan de 8,6 miljoen van 2012.

Asus staat op de derde plaats met 5,6 procent van de markt, gevolgd door Amazon en Lenovo met respectievelijk 4,8 procent en 3,3 procent. Daarna volgt de categorie 'anderen', die gezamenlijk goed zijn voor 31 procent van alle verkopen.

De tabletmarkt groeit het sterkst in opkomende markten, waar ruim twee keer zo veel apparaten werden verkocht als een jaar eerder. In 'volwassen markten', waaronder West-Europa en de VS, groeiden de verkopen met 31 procent.

De beste tablets van 2013