HP had eerder phablets moeten maken. Het bedrijf lanceert binnenkort in Nederland zijn Voicetab-apparaten, maar het was beter geweest als het bedrijf zich al jaren eerder in deze markt had gemengd.

Dat zegt Ron Coughlin, directeur consumentenmarkt bij HP, in een interview met NUtech.nl op het Mobile World Congress in Barcelona.

"We hebben meer dan voldoende recht om in deze categorieën mee te spelen en in feite hadden we dat de afgelopen paar jaar al moeten doen", zegt hij in een gesprek over de 6 en 7 inch-tablets van HP, waarmee ook kan worden gebeld.

Het woord 'spijt' wil Coughlin niet in de mond nemen. "We richten ons op het heden." Hij wil niet zeggen wat voor marktaandeel HP verwacht te behalen met de phablets, maar hij zegt dat het bedrijf inzet op substantiële verkopen. "We doen dit niet als hobby."

De Voicetabs krijgen prijzen van rond de 200 euro. Daarmee richt HP zich op een marktsegment ver onder de high-end phabletmarkt die wordt bediend door apparaten als de Samsung Galaxy Note 3 en HTC One Max

Smartphonemarkt

Hoewel het mogelijk is om met de apparaten te bellen, zegt Coughlin dat HP geen interesse heeft om echt de smartphonemarkt te betreden. De Voicetabs zullen ook niet in samenwerking met mobiele providers worden uitgebracht. Ze worden alleen los in winkels en via de site van HP te koop aangeboden.

Wel werkt HP in verschillende landen samen met mobiele providers om maandelijks gratis 250 MB aan dataverbruik aan te bieden bij de Voicetabs en de hybride laptop Pavilion x360. Die 'HP Datapass' is na aankoop twee jaar geldig.

In eerste instantie is de Datapass in Nederland niet beschikbaar, maar vanaf de zomer zullen ook Nederlandse klanten gratis MB's krijgen bij hun toestellen, vertelt Coughlin. Met welke provider wordt samengewerkt is nog niet bekend.

Wat werd er nog meer tijdens Mobile World Congress aangekondigd?