King, de ontwikkelaar van de razend populaire mobiele game Candy Crush Saga, maakte in 2013 een nettowinst van 568 miljoen dollar (414 miljoen euro) op een omzet van bijna 1,9 miljard dollar (1,4 miljard euro). Het bedrijf gaat naar de beurs.

Dat blijkt uit een document dat King dinsdag heeft ingediend bij de Amerikaanse beurstoezichthouder SEC.

De apps van het bedrijf zijn inmiddels meer dan 500 miljoen keer geïnstalleerd op smartphones en tablets. In het vierde kwartaal waren er maandelijks 408 miljoen actieve gebruikers. Dagelijks waren dat er 124 miljoen.

Uit de cijfers blijkt dat King in het vierde kwartaal minder omzet en winst heeft gemaakt dan in het derde kwartaal. De omzet bleef ongeveer stabiel met 602 miljoen dollar, ten opzichte van 621 miljoen een kwartaal eerder. De nettowinst daalde echter flink van 230 naar 159 miljoen dollar.

​​

Het bedrijf wijt die daling aan lagere inkomsten uit Candy Crush Saga, al benadrukt King dat inkomsten uit andere games dit grotendeels goed hebben gemaakt.

De cijfers zijn in ieder geval een veelvoud van de inkomsten in 2011, toen in het hele jaar een nettoverlies van 1 miljoen dollar werd geleden op een omzet van 64 miljoen dollar.

​​

Candy Crush Saga is veruit het populairste spel met 93 miljoen dagelijks actieve gebruikers en 78 procent van de totale omzet, gevolgd door Pet Rescue Saga, Farm Heroes Saga, Papa Pear Saga en Bubble Witch Saga. Zowel op iPhone als iPad was Candy Crush Saga vorig jaar wereldwijd de populairste app. 

King verdient in een kwartaal gemiddeld 5,6 dollarcent per actieve speler, aan advertenties en aankopen binnen de games. 

Beursgang

King wil met de beursgang maximaal 500 miljoen dollar ophalen van investeerders. Het bedrijf wil genoteerd worden op de New York Stock Exchange onder het symbool KING.

Het bedrijf zegt het geld te willen gebruiken om nieuwe games te ontwikkelen, ook voor nieuwe platformen en in nieuwe regio's. Als risicofactoren voor investeerders noemt King het feit dat een klein aantal games zorgt voor de overgrote meerderheid van de inkomsten. Het bedrijf zegt dat het daarom nodig is om nieuwe successen te ontwikkelen.

"De kans die voor ons ligt is spannend: mobiel gebruik explodeert en games zijn goed voor het leeuwendeel van de bestede tijd", aldus King-CEO Riccardo Zacconi in een brief aan potentiële investeerders.

Het Britse King heeft 400 medewerkers verspreid over ontwikkelstudio's in Barcelona, Boekarest, Berlijn, Londen, Malmö en Stockholm. Het bedrijf werd in 2003 opgericht, maar begon in 2011 pas echt te groeien toen het zijn games op Facebook introduceerde.

Beste apps van de week: Calcube en Room Two