UPC is in heel 2013 bijna honderdduizenden klanten kwijtgeraakt. Wel bleef het aantal abonnementen gelijk.

Dat blijkt uit de jaarcijfers die UPC vrijdag bekendmaakte bij de presentatie van de vierde kwartaalcijfers.

Eind 2012 had het bedrijf in Nederland nog 1.731.800 klanten. Eind 2013 waren dat er nog maar 1.633.900, een afname van 97.900 klanten.

Het aantal abonnementen dat deze klanten afneemt bleef in dezelfde periode nagenoeg gelijk en staat nu op 3.683.000 abonnementen. Het aantal klanten dat twee of drie producten afneemt is dan ook gestegen met 30.000 naar 1,1 miljoen.

De omzet over heel 2013 daalde met 2,1 procent naar 935,3 miljoen euro.

Vierde kwartaal

Over het algemeen groeide het aantal internetklanten wel. Dat was in het vierde kwartaal ook zo met een toename van 14.500 naar 1,068 miljoen. De omzet steeg in het laatste kwartaal van 2013 met 1,7 procent naar 234,4 miljoen euro.

Inmiddels hebben 210.000 klanten de nieuwe televisiedienst Horizon. In het derde kwartaal waren dat er nog 200.000. Bijna 25 procent van de internetklanten beschikt bovendien over 120 Mbps (zo'n 15 megabyte per seconde).

2014

Voor 2014 richt UPC zich op de uitrol van de wifi-hotspots waarmee klanten met hun telefoon of tablet op het wifi-signaal van de modems van andere UPC-klanten kunnen. In april moet de uitrol afgerond zijn en zijn er 500.000 hotspots. In die maand moet ook overal de hoogste internetsnelheid van 200 Mbps (25 megabyte) beschikbaar zijn.

Liberty Global, het moederbedrijf van UPC, bracht eind januari een bod uit van zo'n 10 miljard euro op Ziggo. Een combinatie van de twee kabelbedrijven bereikt zeven miljoen Nederlandse huishoudens. De Nederlandse activiteiten onder de paraplu van Liberty Global zullen na de overname verdergaan onder de merknaam Ziggo.

Wat zijn wifi-hotspots en hoe werkt het precies?