ABN Amro wil phishing voorkomen met e-mailkeurmerk

ABN Amro gaat een keurmerk toevoegen aan zijn e-mails naar klanten. Zo moet duidelijker worden wanneer mails echt van de bank afkomstig zijn, en wanneer oplichters e-mails uit naam van de bank versturen.

Dat laat de bank maandag weten aan NUtech. Er wordt gebruikgemaakt van het DMARC-systeem, dat eerder al door ING en Paypal werd ingezet.

Gebruikers van Gmail, Outlook, Yahoo Mail en XS4ALL krijgen een icoontje te zien als ABN zelf daadwerkelijk de afzender is. Mails die niet met de juiste sleutel zijn ondertekend worden door deze e-mailproviders automatisch als spam bestempeld.

De bank zegt niet op welke schaal phishing - het ontfutselen van inloggegevens door middel van nepmails - voorkomt. De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) publiceert die cijfers voor alle banken gezamenlijk. Over de eerste helft van 2013 zorgde fraude met internetbankieren in totaal voor een schade van 4,2 miljoen euro.

ABN Amro zegt samenwerkingen aan te willen gaan met meer e-mailproviders, zodat zo veel mogelijk internetgebruikers het keurmerk te zien krijgen.

Lees ook: Flink minder skimming en fraude met internetbankieren

Lees meer over:
Tip de redactie