Sony bevestigt dat het zijn pc-afdeling, die Vaio-laptops maakt, gaat verkopen. Er komt een nieuwe bezuinigingsronde waarbij vijfduizend banen verdwijnen.

Het Japanse investeringsfonds JIP wil de afdeling voor een onbekend bedrag kopen. De overeenkomst is nog niet rond, maar de bedrijven hopen in maart een definitieve overeenkomst te bereiken, stelt Sony donderdag.

Volgens geruchten zou de overnamesom rond de 400 miljoen dollar liggen. Sony stopt direct met het ontwerpen en ontwikkelen van nieuwe pc's in de Vaio-lijn. Nadat in de lente nieuwe modellen zijn gelanceerd, stopt ook de productie en verkoop van pc's.

Het investeringsfonds zal zich in eerste instantie richten op de Japanse markt. Vaio-pc's zullen dus mogelijk voor lange tijd uit de Nederlandse schappen verdwijnen.

Sony maakt vanaf 1980 al pc's, maar stopte in 1990. In 1996 keerde het terug met de Vaio-lijn die eerst alleen in Japan uitkwamen. De jaren daarna werden China, de VS en andere werelddelen aangedaan. In het afgelopen kwartaal gingen er 1,7 miljoen exemplaren over de toonbank.

Vaio-pc's

Sony begon met Vaio-pc's in 2006 en richtte zich lange tijd alleen op Japan en daarna Azië. In 1998 kwam de PCG-C1 uit met een draaibare camera in de schermrand en een 8,9 inch display. © Getty Images
Sony kwam in september 2000 met een heel nieuw soort laptop, de Vaio QR waaraan een handvat zat zodat hij eenvoudig gedragen kon worden. Er zouden uiteindelijk zes modellen in deze lijn worden uitgebracht. © Getty Images
In november 2001 maakte Sony bekend ook buiten Japan laptops te gaan verkopen. De eerste modellen voor de Chinese markt werden onthuld. © Getty Images
De Vaio PCG-U1 was de kleinste laptop die Sony in 2002 had. Het apparaat was slechts 184,5 bij 30,6 bij 139 millimeter groot en woog 820 gram. © Getty Images
© Getty Images
In 2006 kwam ook de Vaio UX uit. Een heel klein apparaatje met dezelfde functionaliteit als een laptop. Voor dit product moest zelfs 1800 dollar worden betaald voor het goedkoopste model. © Getty Images
De Vaio Type L was een 19 inch-scherm met een draadloos toetsenbord en muis. Het product kwam in 2006 uit en kostte destijds 1700 dollar. © Getty Images
In 2007 maakte Sony bekend dat China de grootste afzetmarkt moest worden na de Verenigde Staten. Dat moest onder meer lukken met deze Vaio-laptop. © AFP
De trend van kleine pc's zette bij Sony nog even door. In 2008 werd de Vaio type P uitgebracht. Sony wilde deze laptop richten op de modebewuste consument en stopte er bovendien een scherm in met een hoge resolutie van 1600 x 768 pixels. © Getty Images
In 2011 bracht Sony nog de Vaio VPCEB4JOE uit. © Getty Images
De Vaio Fit kwam in 2013 op de markt. Het was een nieuw model in de ultrabooklijn van Sony. Er kwam zowel een 13 als 15 inch-model uit. De Fit-lijn bestond uit zowel goedkopere kunstof varianten als duurdere aluminium versies. © Getty Images

Tv

Hoewel de tv-afdeling van Sony nog niet winstgevend zal zijn in het gebroken boekjaar 2013, dat maart 2014 eindigt, is de tv-tak wel onderweg naar een ommekeer. Sony zegt zowel in de VS als in Japan de grootste verkoper van ultra hd-tv's te zijn. Deze hoge resolutie-tv's worden dit jaar veel goedkoper.

Om de afdeling volgend jaar structureel winstgevend te maken, gaat Sony zijn tv-handel afsplitsen en laten opereren als een onafhankelijk dochterbedrijf, dat wel voor 100 procent onderdeel blijft van Sony. Ook worden bestaande kostenbesparingen versneld en uitgebreid, al is niet duidelijk wat dat precies voor gevolgen zal hebben.

Verder zal Sony zich nog meer richten op dure modellen. Ook komen er in opkomende markten modellen die zijn "aangepast op specifieke lokale behoeften".

Bezuinigingen

Op andere afdelingen gaat Sony fors bezuinigen. Het bedrijf zegt in twee jaar tijd een kostenbesparing van 20 procent te willen realiseren op productie, verkoop en het hoofdkantoor. Dat gaat zo'n vijfduizend banen kosten.

De reorganisatie gaat nog ruim 600 miljoen euro kosten en moet vervolgens 700 miljoen euro aan jaarlijkse bezuinigingen opleveren. Productlanceringen zullen meer worden gefocust op specifieke landen en regio's, stelt Sony.

Winst

In het vierde kwartaal van 2013 wist Sony in totaal 257 miljoen dollar (190 miljoen euro) nettowinst te maken, terwijl een jaar eerder nog verlies werd gedraaid. De omzet steeg met 22 procent naar bijna 23 miljard dollar.

De omzet uit de game-afdeling steeg door de lancering van de Playstation 4 met 64,6 procent naar 4,2 miljard dollar. Er werd 172 miljoen operationele winst gemaakt op die afdeling.

Ook de mobiele afdeling groeide zeer rap, met 44,8 procent. Daar werd echter nog steeds een operationeel verlies geboekt van 120 miljoen dollar. Er werden in drie maanden 10,7 miljoen smartphones verkocht. Sony blijft het meest verdienen aan zijn financiële tak, die in Japan onder meer levensverzekeringen verkoopt.

Sony voorziet een nettoverlies van 110 miljard yen (815 miljoen euro) in het boekjaar dat loopt tot eind maart, het tiende jaar van verlies op rij. Eerder ging het concern uit van een winst van 30 miljard yen.

Bekijk de review van de Vaio Pro, een van de laatste Sony-pc's

Review: Krachtige Playstation 4 met geweldige controller