KPN blijft worstelen op de mobiele markt. Er werd in 2013 fors minder omzet en winst geboekt en het marktaandeel daalde licht. 

Dat laat de Nederlandse provider weten bij de presentatie van de cijfers over het vierde kwartaal van 2013.

De nettowinst van heel KPN daalde in 2013 met 6,7 procent naar 293 miljoen euro terwijl de omzet met 10 procent terugliep naar 8,5 miljard euro. Dat zou hoofdzakelijk komen door de zakelijke tak en de activiteiten op de mobiele markt.

In het vierde kwartaal zag KPN het aantal klanten dat tv of internet afneemt juist groeien. Ook de gebundelde pakketten waaronder KPN Compleet, met vaste telefonie, mobiele telefonie, internet en tv, waren populairder.

Tv en internet

KPN heeft op de tv-markt een marktaandeel van 25 procent en op de breedbandmarkt zelfs 41 procent. Dat percentage bleef in 2013 stabiel. KPN Compleet wordt door 173.000 klanten afgenomen, een verdubbeling in vergelijking met een kwartaal geleden.

De omzet uit de Consumenten Thuis-tak van KPN groeide over het gehele jaar dan ook met 5,9 procent naar bijna 2 miljard euro. De bruto winst groeide met 2,2 procent tot 375 miljoen euro.

Sim only en sms

Die positieve cijfers staan in schril contrast met de resultaten van de mobiele afdeling. De bruto winst daalde daar over heel 2013 maar liefst met 20 procent tot 410 miljoen euro. De omzet liep met 12 procent terug tot 1,5 miljard dollar.

"De mobiele markt in Nederland bleef competitief met nieuwe spelers. De omzet werd bovendien beïnvloed door de overgang naar sim only en druk op de prijzen", aldus KPN in een verklaring.

Ook zouden consumenten minder vaak buiten hun bundel bellen en sms'en. KPN heeft sowieso last van het dalende sms- en belverkeer. Tot slot wordt er minder omzet geboekt met de verkoop van toestellen.

Het marktaandeel van KPN op de mobiele markt daalde met 1 procentpunt naar 43 procent in het vierde kwartaal van 2014.

4G

Het aantal klanten met 4G groeide wel sterk naar 323.000, in het derde kwartaal van 2013 waren dat nog slechts 100.000 klanten. Alle abonnementen van KPN en Hi hebben inmiddels 4G. Het datagebruik van 4G-gebruikers ligt 2,5 tot 4 keer zo hoog als dat van 3G-klanten, stelt KPN.

De provider heeft momenteel een 4G-dekking van 80 procent en loopt daarmee voor op concurrenten T-Mobile en Vodafone.

Er werd in 2013 door KPN dan ook 1,6 miljard euro geïnvesteerd in het mobiele netwerk. Dat was 2,6 procent meer dan een jaar eerder. KPN verwacht met de investeringen het marktaandeel te kunnen stabiliseren. 

Bekijk statistieken over de afname van het sms- en belverkeer

Lees ook: 'Weinig animo voor 4G in Nederland'