De overheid van de VS wil autofabrikanten gaan verplichten voertuig-tot-voertuigtechnologie in auto's te bouwen. Dergelijke technologie is een eerste stap naar zelfrijdende auto's.

De Amerikaanse overheid wil autofabrikanten op termijn verplichten om personenauto's en lichte vrachtwagens uit te rusten met apparatuur waardoor voertuigen elkaar kunnen 'zien' en met elkaar kunnen 'praten'. "Wij willen de automobielindustrie een krachtig signaal geven dat voertuig-tot-voertuigtechnologie volgens ons de toekomst is", zei minister van verkeer Anthony Foxx maandag op een persconferentie. 

Een radiobaken moet continu informatie over een voertuig uitzenden, zoals positie, koers en snelheid. Auto's krijgen dezelfde informatie van andere voertuigen terug en een boordcomputer moet de bestuurder waarschuwen wanneer een botsing dreigt. Als fabrikanten daarvoor kiezen zullen sommige systemen automatisch ingrijpen om een aanrijding te voorkomen.

Ongelukken vermijden

De Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) heeft jaren met autofabrikanten aan de technologie gewerkt en denkt dat die tot tachtig procent van de ongelukken kan vermijden waarbij geen drank of mechanisch falen in het spel is. De overheid wil zich nu toeleggen op het vermijden van ongelukken, waar tot nog toe ongelukken als een gegeven werden beschouwd en de focus lag op het overleven daarvan, zei NHTSA-directeur David Friedman. 

Het kan nog wel een paar jaar duren voordat autofabrikanten de nieuwe technologie verplicht moeten inbouwen. Foxx zei dat hij de zaak wel rond wil hebben voordat president Barack Obama begin 2017 afzwaait. 

Duurder

"Het zal autorijden zoals wij dat kennen na verloop van tijd veranderen", zegt Scott Belcher, president van de Intelligent Transportation Society of America. "Wij zullen na verloop van tijd een afname van het aantal ongelukken zien. Autofabrikanten zullen auto's anders ontwerpen en bouwen, omdat ze niet langer auto's hoeven te bouwen om een botsing te overleven, maar ze bouwen om botsingen te vermijden." Auto's zullen door de nieuwe technologie honderd tot tweehonderd dollar duurder worden, maar dat zal waarschijnlijk door een lagere verzekeringspremie ruimschoots goed worden gemaakt. 

De autofabrikanten zijn enthousiast over de voertuig-tot-voertuigtechnologie, maar zien ook problemen op het gebied van techniek, veiligheid en privacy die eerst moeten worden opgelost. 

Vijftien jaar

De veiligheidsvoordelen kunnen pas worden bereikt wanneer er voldoende auto's vrachtwagens met de nieuwe technologie zijn uitgerust. Het kan vijftien jaar of langer duren voordat de helft van het wagenpark in de VS ervan is voorzien, zeggen experts van Qualcomm. Dit zou sneller kunnen als de benodigde chip in smartphones wordt ingebouwd.

Nu gebruikt al 45 procent van de Amerikaanse bevolking een smartphone met GPS en gemiddeld is een smartphone om de twee jaar aan vervanging toe. Een bijkomend voordeel is dat ook andere verkeersdeelnemers zoals voetgangers, fietsers en motorrijders een smartphone bij zich hebben die hen in de toekomst voor een aanrijding kan behoeden, zegt Belcher. 

Nederlanders mogen volgend jaar in zelfrijdende auto's rijden