Nintendo wil via smartphones een nieuwe doelgroep aantrekken voor zijn spelcomputers, onder meer door het uitbrengen van gamedemo's. 

Dat beweert de Japanse krant Nikkei.

Het zou daarbij enkel gaan om een voorproefje van de games, die vervolgens enkel via Nintendo's eigen hardware gekocht en gespeeld kunnen worden. Het bedrijf wil volgens Nikkei ook speciale apps ontwikkelen voor smartphones om consumenten meer informatie over zijn spellen te geven via deze platformen.

Volgens Nikkei is deze stap naar mobiele apparaten onderdeel van een nieuwe strategie die Nintendo aanstaande donderdag aankondigt tijdens een gesprek met investeerders.

Nintendo heeft het bericht van Nikkei inmiddels ontkracht door te zeggen dat er geen plannen zijn om "minigames" top toestellen aan te bieden. Het is echter onduidelijk of demo's ook onder minigames vallen.

Winstwaarschuwing

Woensdag maakt het bedrijf zijn financiële cijfers van de afgelopen negen maanden bekend, waarbij een verlies van 25 miljard yen (zo'n 175 miljoen euro) verwacht wordt, in plaats van de 55 miljard yen winst die aan het begin van Nintendo's fiscale jaar werd geprojecteerd. Dit vanwege de tegenvallende hardware- en softwareverkoop van de Wii U.

Na het afgeven van deze winstwaarschuwing zei Nintendo's CEO Satoru Iwata al dat het bedrijf de mogelijkheden van smartphones onderzoekt. Hij benadrukte hierbij wel dat het niet simpelweg een kwestie is van Mario als game op smartphones uitbrengen. 

Lees meer over de financiële situatie van Nintendo op Gamer.nl