Muziekdiensten als Spotify en Deezer zouden hun abonnementsprijzen moeten halveren. Dat zou zorgen voor meer dan twee keer zo veel betalende gebruikers en honderden miljoenen euro's aan extra inkomsten.

Dat stelt het bedrijf Alvarez & Marsal (A&M) op basis van een onderzoek onder ruim 3.300 consumenten in de VS, Groot-Brittannië en Duitsland, meldt Musically.

Momenteel betaalt 9 procent van de Duitse gebruikers van Spotify 10 euro per maand. Als die prijs zou worden verlaagd naar 5 euro per maand zou volgens A&M 40 procent upgraden naar een betaald abonnement. Dat zou zorgen voor ruim 200 miljoen euro extra omzet per jaar in het land.

In Groot-Brittannië voorspelt A&M ook dat 40 procent zou upgraden als de prijs werd verlaagd naar 5 pond per maand, terwijl nu nog 17 procent betaalt voor Spotify. Dat zou zorgen voor tussen de 62 en 95 miljoen pond extra omzet per jaar.

De royalty's die artiesten door Spotify betaald krijgen, worden bepaald aan de hand van de inkomsten van het bedrijf. Als Spotify meer verdient, zouden de royalty's van artiesten dus ook stijgen.

Drastisch

"Hoewel het verlagen van prijzen een drastische stap lijkt, is er met het juiste aanbod en prijspunt een mogelijkheid om een duurzame interactieve muziekhandel op te zetten en zelfs om de Netflix van de muziek te creëren", aldus de onderzoekers.

Volgens 44 procent van de Britten, 41 procent van de Duitsers en 39 procent van de Amerikanen is de prijs de voornaamste reden om niet te betalen voor muziekstreaming.

Vorige week schrapte Spotify zijn luisterlimiet voor gebruikers zonder betaald abonnement. Voorheen konden zij maximaal 10 uur per week luisteren. In een interview met NUtech vertelde Mark Williamson van de streamingdienst dat het bedrijf hoopt nieuwe gebruikers aan te trekken door de limiet te verwijderen.

Onbegrensd: Waarom Spotify zijn luisterlimiet heeft opgeheven