Internetbankieren relatief vaak getroffen door storingen

De Nederlandse gebruiker van internetbankieren wordt het vaakst getroffen door een storing. Klanten van de Rabobank ondervinden de meeste last.

Dat blijkt uit onderzoek van Allestoringen.nl, een dienst die in 25 landen storingen van providers, online bankieren, online spellen en andere diensten continu bewaakt.

Volgens de cijfers van 2013 bleek de Rabobank gemiddeld elke vijf of zes dagen last te hebben van een grotere storing. Naast de Rabobank hebben ook de ING met 61 storingsdagen en de ABN Amro met 52 storingsdagen veel problemen. SNS doet het met tien storingsdagen beduidend beter.

"We hebben verschillende analyses gemaakt waarin we de dienstverlening van banken vergeleken. Zo hebben we ook gekeken naar het aantal klachten en hebben we dat gecompenseerd voor het aantal klanten van een bank."

Rabobank

"Alle analyses gaven hetzelfde beeld als het tellen van storingsdagen: de IT-systemen van Rabobank vertonen het vaakst problemen", meent Tom Sanders, een van de oprichters van Allestoringen.nl, tegenover NUtech.

De Rabobank zegt in een statement het 'vervelend' te vinden dat ze soms klanten niet 'volledig van dienst konden zijn'. "Rabo internetbankieren is in 2013 gemiddeld 99 procent van de tijd beschikbaar geweest voor al onze klanten. In het laatste kwartaal van 2013 was die beschikbaarheid 99,65 procent", schrijft de bank.

"Wij vinden het belangrijk dat onze klanten kunnen rekenen op de beschikbaarheid van internetbankieren zodat ze hun financiële zaken kunnen regelen wanneer het hen uitkomt. We zullen ons daarom blijven inspannen om internetbankieren in 2014 zo soepel mogelijk te laten verlopen."

DDoS-aanvallen

Veel storingen worden veroorzaakt door onderhoud, menselijke fouten of problemen met de hardware van computers. Maar een fors deel van de storingen, zo'n 30 procent, zijn volgens Allestoringen.nl, toe te schrijven aan de golf van DDoS-aanvallen die in vooral april 2013 werden uitgevoerd.

Toch scoort Nederland ook zonder DDoS-aanvallen slecht. In totaal registreerde Allestoringen.nl 189 storingsdagen voor internetbankieren, waarvan er 59 aan een DDoS-aanval viel toe te schrijven.

Internationaal

Banken in Nederland presteren beduidend slechter dan banken in andere landen. "Als we alleen naar banken kijken dan zijn veruit de meeste storingen in Nederland", zegt Sanders. Daarna komt het Verenigd Koninkrijk waar NatWest veel problemen heeft, gevolgd door Duitsland.

"In andere landen lijkt het nauwelijks een probleem te zijn", stelt Sanders, waarbij hij benadrukt dat de internationale vergelijking is gebaseerd op de cijfers van het vierde kwartaal van 2013.

Allestoringen.nl verzamelt de storingsinformatie door zelf metingen uit voeren en meldingen op sociale media als Twitter in de gaten te houden.

Lees meer over:
Tip de redactie