Facebook stopt binnenkort met het promoten van berichten waarin Facebook-vrienden bepaalde merken 'liken'.

Dat laat Facebook weten op zijn ontwikkelaarsblog.

Gesponsorde berichten zullen niet direct uit de tijdlijn verdwijnen: vanaf 9 april wordt de verandering doorgevoerd.

In zogenoemde de 'Sponsored Stories' toont Facebook advertenties waarin wordt gemeld dat een bepaalde vriend een bedrijf heeft geliked. Vaak verschijnt hier ook de profielfoto van die gebruiker bij.

Het sociale netwerk kwam in 2013 in de problemen door de advertentietechniek. Facebook werd voor de rechter gesleept en trof uiteindelijk een schikking van 20 miljoen dollar. Facebook had al eerder laten weten dat het zou stoppen met deze specifieke vorm van adverteren.

De 'sociale context' in advertenties blijft overigens wel gewoon bestaan op Facebook. Door de introductie van nieuwe advertentievormen speelt gebruikersactiviteit nog steeds een rol in de advertentiemodellen van Facebook.

Uit gerechtelijke documenten blijkt dat Facebook tussen januari 2011 en augustus 2012 ruim 200 miljoen dollar verdiende aan de gerichte advertenties.

5 dingen die je moet weten over Facebook