Staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) gaat geen verplicht digitaal vak aan de onderbouw van havo en vwo invoeren. Wel pleit hij voor een bredere hervorming van het middelbare onderwijs.

Dat laat Dekker weten in een brief (pdf) naar de Kamer.

Met voorgenomen hervormingen moet het middelbare onderwijs beter ingericht zijn op de digitale wereld. Concrete beloftes doet Dekker echter nog niet.

De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) gaf in april een advies uit om het Nederlands voortgezet onderwijs beter in te richten op de digitale wereld.

Informatica

De organisatie, die de kwaliteit en belangen van de wetenschap behartigt en zich in zet voor innovatie, wil onder meer een verplicht vak Informatie & Communicatie voor de onderbouw van het havo en vwo.

Ook riep de KNAW op tot een grondige vernieuwing van het keuzevak Informatica voor de bovenbouw, wil het de interactie tussen de digitale vakken en de andere vakken stimuleren, vraagt het de overheid prioriteit te geven aan de opleiding van een nieuwe generatie docenten en wil het het onderwijs in de digitale geletterdheid bevorderen.

Verplicht vak

De staatssecretaris laat nu weten dat er geen verplicht onderbouwvak komt gericht op de digitale wereld. Volgens Dekker is daar in de vrijheid die scholen hebben om een pakket aan te bieden geen ruimte voor.

Hij ziet al voldoende optionele mogelijkheden om dergelijke vakken aan te bieden en laat de Stichting Leerplanontwikkeling (SLO) kijken naar een breder plan om digitale geletterdheid te stimuleren.

De SLO zal ook gaan kijken naar een hervorming van het keuzevak Informatica voor de bovenbouw. Volgens Dekker gaat het op een aantal scholen al heel goed en moet gekeken worden hoe dit op andere scholen kan worden overgenomen. Of het vak verplicht wordt, laat de staatssecretaris niet weten.

Generatie leraren

Dekker vindt dat scholen in Nederland al genoeg werken met interactie tussen vakken en zal daar dus niets aan veranderen. De oproep om een nieuwe generatie leraren op te leiden, begrijpt de staatssecretaris zo schrijft hij.

"Naast mijn huidige prioriteit, het optimaliseren van de taalbeheersing en rekenvaardigheid van leerlingen, zal ik deze oproep onder de aandacht brengen van de lerarenopleiding." Dekker sluit zijn brief af met de belofte ook naar hervormingen binnen het vmbo te gaan kijken.

In augustus openden in Nederland al tien iPad-scholen de deuren. Het gaat om basisscholen met een heel nieuwe manier van onderwijs gericht op andere vaardigheden. De VO-raad wil bovendien op meer scholen tablets en smartphones in de klas gaan gebruiken.

Waarom worden telefoons en tablets nog breed ingezet?

Wat houdt een iPad-school precies in?