De gemiddelde Nederlandse Facebook-gebruiker brengt zes uur per week door op het sociale netwerk.

Dat stelt althands onderzoeksbureau Multiscope na een enquête onder 8.500 Nederlanders, dat "representatief voor de online populatie" is.

Facebook is het bekendste sociale netwerk in Nederland. 94 procent van de ondervraagden zegt te weten wat het is. 71 procent van de Nederlanders heeft ook daadwerkelijk een profiel.

Youtube wordt door 44 procent van de Nederlanders gebruikt, gevolgd door 33 procent die Linkedin gebruikt en 21 procent die Twittert.

Uren

Volgens Multiscope groeit het aantal gebruikers op sociale netwerken niet sterk meer. Het Nederlandse gebruikersaantal van Facebook groeide met 7 procent. Het gebruik groeide een stuk harder: verspreid over alle sociale media besteedden mensen 39 procent meer uren dan vorig jaar.

In 2013 vond 22 procent van de mensen dat sociale media een gevaar voor de privacy vormen. Dat was vorig jaar nog 26 procent.

De populairste Facebook-onderwerpen van het jaar

Vijf dingen die je moet weten over Facebook