Gratis apps waarbij geld wordt verdiend met in-app aankopen zijn verantwoordelijk voor het leeuwendeel van de omzet in applicatiewinkels Google Play en App Store.

Dat blijkt uit een nieuw rapport (pdf) van onderzoeksbureau Distimo.

In november 2013 kwam van de totale omzet 63 procent uit de App Store en 37 procent uit Google Play. In juni was dat nog 70 en 30 procent.

Deze omzet wordt vooral gegenereerd door zogenoemde freemium apps. De applicatie is dan gratis te downloaden, maar in de app kunnen aankopen worden gedaan.

Een bekend voorbeeld is Candy Crush Saga waarbij gebruikers in de game extra krachten of toegang tot nieuwe levels kunnen kopen. Ook bijvoorbeeld kranten en tijdschriften bieden hun app gratis aan waarna gebruikers een abonnement kunnen afsluiten.

In-app aankopen

In de App Store komt 92 procent van de omzet inmiddels uit deze gratis apps met in-app aankopen. Slechts 4 procent komt uit betaalde apps en nog eens 4 procent uit betaalde apps met in-app aankopen. In-app aankopen zijn in totaale dus goed voor 96 procent van de omzet.

Bij Google Play is 98 procent van de omzet afkomstig uit freemium apps. Slechts 1 procent komt uit betaalde apps.

Apple maakte dinsdag bekend dat Candy Crush Saga afgelopen jaar de best verdienende app was. Hoeveel geld er is omgezet is niet bekendgemaakt.

Bekijk alle populairste gratis en betaalde iPhone- en iPad-apps

Bekijk de populairste Android-apps van november