Google haalt over heel 2013 5,6 miljard dollar (4,1 miljard euro) omzet uit advertenties op Youtube.

Dat stellen analisten van onderzoeksbureau eMarketer, meldt The Guardian. Google maakt zelf geen specifieke cijfers over Youtube bekend.

Op basis van data uit advertentienetwerken, onderzoeksbureaus, interviews en kwartaalcijfers stellen de analisten dat Youtube over het hele jaar 5,6 miljard dollar omzet genereert.

Dat zou neerkomen op 11,1 procent van de totale omzet van Google. Het betekent bovendien een stijging van 51,4 procent in vergelijking met de omzet uit 2012. In 2006 kocht Google de videowebsite voor 1,65 miljard dollar.

Een groot deel van de omzet moet worden afgestaan aan advertentiepartners en de partijen die video's waaraan wordt verdiend plaatsen. Aan netto-omzet houdt Youtube 1,96 miljard dollar over. Een stijging van 65,5 procent in vergelijking met de 1,18 miljard dollar van vorig jaar.

Bekijk de populairste community video's van dit jaar

Bekijk de populairste Youtube-video's van 2013