Kleine tablets, met schermgroottes van minder dan 8 inch, zullen in 2013 goed zijn voor meer dan de helft van alle wereldwijde tabletverkopen.

Dat stelt marktonderzoeker IDC woensdag. De onderzoekers verwachten dat er in heel 2013 bijna 125 miljoen tablets van kleiner dan 8 inch over de toonbank zullen gaan.

Modellen tussen de 8 en 10,9 inch zouden goed zijn voor zo'n 94 miljoen verkopen, terwijl apparaten vanaf 11 inch slechts 2,9 miljoen keer worden verkocht.

Tablets van 8 inch en groter waren in 2012 nog goed voor zo'n 65 procent van de totale markt, met 90 miljoen verscheepte exemplaren. Sindsdien is de markt echter flink verschoven.

Phablets

Toch waarschuwt IDC dat die trend weer kan worden omgedraaid, door de opkomst van grotere smartphones, die ook wel 'phablets' worden genoemd. "De opkomst van grote telefoons kan consumenten richting grotere tablets duwen, omdat het verschil tussen een smartphone van 6 inch en een tablet van 7 inch niet groot genoeg is om de aankoop van allebei te rechtvaardigen."

IDC verwacht dat Android-tablets in 2013 een marktaandeel van ruim 60 procent zullen verwerven. iPads zullen goed zijn voor 35 procent van alle verkopen. Windows volgt als derde met 3,4 procent.

Vorig jaar ging de strijd tussen iOS en Android nog iets gelijker op. Toen had Android 52 procent van de tabletmarkt in handen en had iOS 45,6 procent.

Lees reviews van de nieuwe iPad Mini en Galaxy Tab 3