Apple heeft Topsy overgenomen. Dat is een bedrijf dat is gespecialiseerd in analyses van sociale media. Het richt zich met name op Twitter. Met de overname is ruim 200 miljoen dollar (147 miljoen euro) gemoeid.

Apple bevestigt de overname tegenover de Wall Street Journal, maar wil verder niet uitweiden over het hoe en waarom.

Topsy is gespecialiseerd in het analyseren van gesprekken en trends op sociale netwerken, met name Twitter. Topsy heeft als een van de weinige bedrijven toegang tot de hoofdstroom van Twitter en kan zo alle tweets analyseren.

Topsy kan onder andere zien hoe vaak een bepaald woord wordt getwitterd, in kaart brengen hoe mensen over bepaalde gebeurtenissen denken en invloedrijke twitteraars op allerlei gebieden aanwijzen.

De dienst wordt op die manier gebruikt door adverteerders, mogelijk gaat Apple Topsy ook voor advertentiedoeleinden gebruiken.

Advertenties

Apple maakt op moment op twee manieren reclame op zijn producten. Op het in Nederland nog niet beschikbare iTunes Radio zijn zowel reclames te horen als te zien, daarnaast biedt Apple iAds aan.

iAds werd in 2010 geïntroduceerd als manier om hoogwaardige reclames op iOS-apparaten te tonen. Destijds lag de prijs voor een iAd-reclame nog op 1 miljoen dollar, ondertussen heeft Apple de prijs laten zakken tot honderdduizend dollar.

Nieuwe muziek

Ook noemt de Wall Street Journal de mogelijkheid om de analyses van Topsy in te zetten als een manier om gebruikers van iTunes en iTunes Radio op nieuwe, op Twitter populaire muziek te wijzen.

Twitter doet met Twitter Music al een tijdje hetzelfde. Onsuccesvol naar het schijnt, de dienst zou binnenkort door Twitter worden stopgezet.