Facebook legt nadruk op nieuwsartikelen

Facebook heeft een nieuw zoekalgoritme aangekondigd waarmee nieuwsartikelen en andere 'hoogwaardige inhoud' meer en langer in de tijdlijn staan. Dat gaat ten kost van zogeheten memes, plaatjes, video's of uitspraken die zich van persoon tot persoon verspreiden op internet.

Facebook wil meer aandacht besteden aan nieuws en artikelen die op mobiele apparaten veel gelezen worden.

Daarnaast wil het bedrijf artikelen waar door vrienden op gereageerd wordt ook na langere tijd weer terug op de tijdlijn zetten, meldt het sociale netwerk op zijn blog.

Facebook zegt dat het verkeer van zijn site naar mediasites het afgelopen jaar flink is toegenomen. Daarom wil Facebook gebruikers meer relevant nieuws tonen, en nieuws waar hun vrienden op reageren.

Mobiel

Met name artikelen die veel via mobiele apparaten worden gelezen zullen hoog en mogelijk langer in de nieuw gerangschikte tijdlijn komen te staan, zegt Facebook.

Op die manier wil Facebook zijn gebruikers meer inhoud van "hoge kwaliteit" tonen, dan de nieuwste grappige plaatjes. Gebruikers zouden hebben aangegeven artikelen van hoge kwaliteit te verkiezen. Met het nieuwe zoekalgoritme moet het Facebook duidelijker worden wat gebruikers als kwalitatief hoogstaand waarderen.

Ook toont Facebook vanaf nu gerelateerde berichten onder nieuwsartikelen. Tot drie artikelen van nieuws- en entertainmentsites die iets met een artikel te maken hebben worden daaronder aangeraden.

Vorige week werd bekend dat Facebook een later lezen-functie test, die moet gaan concurreren met diensten als Pocket en Instapaper.

Vijf dingen die je moet weten over Facebook

Lees meer over:
Tip de redactie