
Facebook wil gedetailleerde gegevens van gebruikers opslaan
Dat vertelt Ken Rubin, hoofd data bij Facebook, in een interview met the Wall Street Journal.
Facebook verzamelt al informatie voor het verbeteren van diensten en bieden van gerichte advertenties, maar het wil die data fors uitbreiden.
Bijvoorbeeld welke gebruikers over welke advertenties zijn gegaan met de cursor van hun muis kan worden bijgehouden. Ook zou het mogelijk zijn op te slaan welke onderdelen van het nieuwsoverzicht bekeken zijn op een smartphonescherm.
Rubin benadert dat het om een test gaat. Binnen enkele maanden moet duidelijk worden of Facebook de gegevens ook echt in het systeem zal opnemen en zo beschikbaar zal maken voor zichzelf en adverteerders. Duidelijk is dat het bedrijf de verzamelde data wil uitbreiden.
Gegevens over gebruikers zijn belangrijk omdat adverteerders meer willen betalen voor reclames gericht op een heel specifieke doelgroep. Advertentie-inkomsten zijn het leeuwendeel van de omzet van het sociale netwerk. Of gebruikers kunnen aangeven dat ze de informatie niet willen delen, is niet bekend.