Assassin's Creed IV: Black Flag is één groot avontuur. Een groot gedeelte van de game speelt af op het water, maar een deel ook vertrouwd op het land. Wel zijn bekende ergernissen zoals de overdreven begeleiding en beperkte kunstmatige intelligentie nog aanwezig.

Black Flag bouwt voort op het vaarelement uit de vorige game. Waar zelf varen in Assassin's Creed III eigenlijk alleen mogelijk was op gezette momenten, kun je ditmaal zelf bepalen wanneer je achter het roer stapt.

Het is mogelijk met piraat Edward Kenway rond te varen en anderen schepen aan te vallen en te enteren. Verder is het virtuele Caribische gebied al snel vrij te verkennen en op elk moment kan Edward het schip verlaten om op land verder te gaan.

Alleen bij prominente locaties komt hier een laadscherm bij kijken, maar het overgrote deel van de eilanden maakt onderdeel van één grote, naadloze spelwereld, compleet met tegen elkaar strijdende schepen, uit het water opspringende zeedieren en dynamische weersomstandigheden zoals tornado's.

Varen

Hoewel het vaargedeelte het waarschijnlijk ook uitstekend was geweest als opzichzelfstaand spel, is Assassin's Creed IV: Black Flag in de kern nog altijd een echte Assassin's Creed-game. Iets meer dan de helft van de tijd bestuur je Edward als sluipmoordenaar met gevorderde klimvaardigheid in stedelijke en landelijke omgevingen. Meestal in open omgevingen, soms in een achtervolging of tijdens een stiekeme infiltratie van een vijandige locatie.

Zijn vaardigheden en wapenarsenaal komen globaal overeen met die van z'n voorgangers, evenals zijn soorten doelstellingen. Volg iemand, luister dit gesprek af, vermoord een ander en zorg dat je niet gezien wordt. Het lijkt er ook sterk op dat maker Ubisoft weinig moeite heeft genomen om aan deze onderdelen te sleutelen.

Frustraties

Op zich is dat prima, ware het niet dat uit eerdere delen herkenbare frustraties ook in Black Flag de kop opsteken. Van tijd tot tijd zul je vloeken omdat Edward tijdens een klauterpartij net niet de juiste steen of boomtak vastpakt. Ook de kunstmatige intelligentie laat nog wel eens te wensen over: opgemerkt worden door een sprintje over vijandig terrein is volkomen logisch, het feit dat vijanden dit na vijf seconden alweer vergeten kunnen zijn, totaal niet.

Anders is dat er naast het doorlopen van het verhaal nog tal van nevenactiviteiten zijn. Je kan objecten en zeemansliederen verzamelen en aparte huurmoorden uitvoeren. Ook is het mogelijk grotten en loodsen te plunderen en zijn schatkisten en –kaarten te vinden. Alles draait om het verzamelen van geld, grondstoffen en upgrades.

Conclusie

Omdat er zo ontzettend veel te doen is, is Ubisoft bang dat je dingen over het hoofd ziet. Daardoor worden gamers vaak op onderdelen gewezen en in een bepaalde richting gestuurd. Desondanks is Black Flag een compleet avontuur dat ook zijn eigen sensationele hoogtepunten kent.

Bekijk beelden en de uitgebreide review op NUtech