Grote providers verliezen terrein aan goedkope aanbieders

KPN, Vodafone en T-Mobile moeten marktaandeel inleveren aan kleinere partijen als Tele2, Hollandsnieuwe en Simyo die zich richten op goedkoper aanbod. KPN zag het marktaandeel het meest afnemen.

Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper.

De cijfers gaan over de postpaidmarkt, waar abonnement en sim only-aanbod onder vallen. De prepaidmarkt is niet meegeteld.

KPN bleef marktleider. Inclusief de merken Hi en Telfort kwam het aandeel in het derde kwartaal van 2013 uit op 27 procent. Een jaar geleden was dit nog 32 procent. De aandelen van T-Mobile en Vodafone zakten met 2 procentpunt, naar respectievelijk 25 en 23 procent.

De grote winnaars waren de kleinere aanbieders van goedkope abonnementen. Tele2 verdubbelde zijn marktaandeel bijna tot 7 procent. Ook Hollandsenieuwe (onderdeel van Vodafone) en Simyo (onderdeel van KPN) zagen het aandeel groeien. Met hoeveel procentpunt dat was, is niet bekend.

In totaal heeft 73 procent van de Nederlanders een vast abonnement of sim only-abonnement. 11 procent van alle postpaidklanten veranderde in het afgelopen half jaar van aanbieder. Daarbij trok Tele2 de meeste nieuwe klanten. Een of de vijf werd pas klant in het afgelopen half jaar.

Lees meer over:
Tip de redactie