'11 procent online aankopen via smartphone of tablet'

Van alle aankopen bij Nederlandse webwinkels wordt inmiddels 11 procent gedaan door gebruikers van mobiele apparaten.

Dat meldt brancheorganisatie Thuiswinkel.org maandag op basis van onderzoek door Blauw Research. De omzet uit mobiele aankopen bedroeg in de eerste helft van 2013 zo'n 550 miljoen euro, 67 procent meer dan een half jaar eerder.

In totaal winkelden 2,3 miljoen Nederlanders op hun smartphone of tablet, een toename van 53 procent ten opzichte van de tweede helft van 2012. De gemiddelde koper gaf in een half jaar tijd 239 euro uit aan bestellingen.

Tweederde van de mobiele aankopen werd gedaan via een tablet. Ruim 80 procent van alle aankopen wordt, ondanks het gebruik van een mobiel apparaat vanuit huis geplaatst.

Vooral kleding en schoenen worden veel via mobieltjes gekocht, maar ook muziek, computerhardware en verzorgingsproducten zijn populair.

De onderzoekers stellen dat de komst van een mobiele versie van Ideal bijdraagt aan de groei van mobiel winkelen. Sinds kort hebben verschillende banken mobiele betalingen via Ideal in hun apps verwerkt. Ideal is inmiddels het meest gebruikte betaalmiddel voor mobiele bestellingen.

Tip de redactie