
'Nog veel ethische kwesties rond zelfrijdende auto'
Dat stellen experts tijdens een paneldiscussie in San Jose, Californië.
Steeds meer autofabrikanten werken aan (deels) zelfrijdende auto's. De auto's kunnen zichzelf in de juiste baan houden, automatisch remmen en sturen bij gevaar en communiceren met verkeerslichten en andere auto's.
Volgens de experts uit zowel de autoindustrie als bijvoorbeeld een hoogleraar mechanical engineering aan de Stanford University zijn er nog een hoop ethische kwesties waar naar moet worden gekeken.
Zo werd tijdens de discussie, waar Digitimes verslag van doet, gesproken over wie er straks verantwoordelijk is voor een ongeval. Ook werd een situatie aangestipt waarin het systeem besluit dat een ongeluk onvermijdelijk is. De experts vroegen zich hard op af wat er in zo'n situatie gebeurt en hoe het systeem dan reageert.
Er zouden een hoop verantwoordelijkheden voor automakers liggen. Naast de ethische kwesties werden technische uitdagingen ook nog kort besproken. Zo zouden de sensoren en camera's die de situatie rond de weg in de gaten houden niet betrouwbaar genoeg zijn in het donker en kan ook de verwerkingssnelheid problemen geven.
Ford toonde onlangs in een video nog hoe de sensoren van een prototype ongelukken kunnen voorkomen. BMW brengt dit najaar al een 5-serie uit die in de file zelf kan remmen, optrekken en sturen. Bij Mercedes is de nieuwe S-Klasse die deels zelf kan rijden zelfs al verkrijgbaar.