Vanaf volgend jaar moet het mogelijk worden om virtuele objecten in een game via een speciale controller te 'voelen'.

Op crowdfundingwebsite Kickstarter.com is de iMotion-controller verschenen die dit belooft. 

Het bedrijf Intellect Motion wil de iMotion gaan ontwikkelen en zamelt daarvoor geld in. De controller beschikt over vier sensoren die haptische feedback geven waardoor de gebruiker virtuele objecten kan voelen. Bovendien is de iMotion bewegingsgevoelig.

De gebruiker krijgt twee controllers, één voor elke hand. De sensoren bevinden zich tegen de handpalmen aan. Daarnaast zijn een webcam en bluetooth-verbinding nodig. De iMotion werkt volgens de makers met elke computer die met een muis of toetsenbord kan worden bestuurd.

De controller meet met drie lichtpunten de positie van de gebruiker in een virtuele 3d-wereld en zou daardoor nauwkeurig bewegingen op moeten vangen.

Sensoren

De sensoren kunnen op vijf verschillende manieren feedback geven om de gebruiker digitale voorwerpen te laten 'voelen'. Zo is onder meer de intensiteit en duur van het trilsignaal door ontwikkelaars in te stellen. De controller kan worden gebruikt in combinatie met de virtual reality-bril Oculus Rift (hands-on).

Intellect Motion wil 100.000 dollar ophalen met de campagne die vrijdag werd gestart. De teller stond maandagochtend op bijna 33.000 dollar. 

Loopband

Volgend jaar komt er ook een virtual reality-loopband uit waardoor gamers het gevoel krijgen alsof ze in een spel lopen. De loopband werkt met de Oculus Rift-bril die gebruikers als het ware in een game plaatst. Onlangs verscheen ook een speciaal pak op Kickstarter waarmee gamers kogelinslagen kunnen voelen. Daarvoor werd echter niet genoeg geld opgehaald.