Google ontwikkelt een nieuwe manier om gebruikers over het internet te 'volgen', zonder daarbij cookies te gebruiken.

Met een anoniem 'identificatiemiddel voor advertenties', een AdID, zou de privacy beter gewaarborgd kunnen worden, stelt een anonieme bron tegenover USA Today.

Momenteel kunnen websites cookies, kleine stukjes code, op computers plaatsen om bij te houden wat gebruikers doen op websites. In sommige gevallen kunnen ze ook zien welke andere sites nog meer worden bezocht. 

Zo kan Facebook alle bezoeken aan sites met een 'like'-knop bijhouden. Zorgen over de privacy leidden in Nederland tot een speciale cookiewet.

Onder die wet moet toestemming worden gevraagd voordat cookies van derden op de computer worden geplaatst. Vaak kan het plaatsen van cookies echter niet worden geweigerd.

Controle

De AdID zou alleen worden doorgegeven aan adverteerders die een privacyrichtlijn hebben ondertekend. In de browserinstellingen zouden ook instellingen van het AdID kunnen worden aangepast.

Zo zouden consumenten meer controle moeten krijgen over hun eigen informatie, stelt de bron.

De AdID zou mogelijk elk jaar worden gereset, en er zou een tweede ID kunnen worden aangemaakt voor browsersessies die als 'privé' worden bestempeld. Ook bepaalde advertentiefirma's zouden in de instellingen kunnen worden afgewezen door gebruikers.

Een woordvoerder van Google wil de plannen niet officieel bevestigen. "Wij en anderen hebben een aantal concepten in dit gebied, maar die bevinden zich allemaal in een zeer vroeg stadium."

'Niet ideaal'

Google heeft ongeveer een derde van de online advertentieindustrie in handen. Jaarlijks wordt wereldwijd bijna 100 miljard euro uitgegeven aan digitale advertenties.

Een vertegenwoordiger van branchevereniging IAB zegt tegen USA Today dat het 'niet ideaal' zou zijn als de bouw van een AdID in de handen van grote partijen als Google zou komen te liggen.

"Ze zouden het gebruik van dat ID in een opwelling kunnen veranderen en miljarden dollars aan digitale advertentie-uitgaven ondermijnen.