Het privacybeleid van Facebook wordt opnieuw bestudeerd door de Amerikaanse waakhond FTC.

Dat bevestigt een woordvoerder van de organisatie tegenover persbureau Reuters.

Facebook paste naar aanleiding van een rechtszaak onlangs zijn beleid aan. Door de wijziging is het nu expliciet toegestaan om namen en profielfoto's van gebruikers in advertenties te tonen.

Daarnaast gaat het sociale netwerk foto's opnemen in een database die gezichten herkent. Vervolgens kunnen na het uploaden van foto's tagsuggesties worden gegeven, omdat de site al 'weet' wie er in een foto te zien is.

Klacht

Verschillende privacygroepen dienden hier direct een klacht over in bij de FTC. De waakhond bekijkt of Facebook zich nog steeds aan een overeenkomst uit 2011 houdt.

Toen beloofde Facebook naar aanleiding van een andere rechtszaak dat het gebruikers altijd om toestemming zou vragen voordat persoonlijke gegevens werden gedeeld. 

Verpest

Terwijl het privacybeleid van Facebook wordt onderzocht, zei oprichter en CEO Mark Zuckerberg woensdagavond dat de Amerikaanse overheid 'het heeft verpest' door onvoldoende transparant te zijn over de internetspionage van de NSA.

"Het is onze taak om iedereen die Facebook gebruikt te beschermen. De overheid moet ons allemaal beschermen, onze vrijheid en de economie. Die balans hebben ze niet goed gevonden", aldus Zuckerberg op de Techcrunch Disrupt-conferentie.

Facebook probeert bij een geheime Amerikaanse rechtbank toestemming te krijgen om meer openheid te kunnen geven over het aantal en soort dataverzoeken van inlichtingendiensten.

Vijf dingen die je moet weten over Facebook