Tele2 wil op de lange termijn 20 procent van de Nederlandse mobiele markt in handen krijgen.

Dat zei CEO Günther Vogelpoel van Tele2 Nederland donderdag. Het bedrijf begon onlangs de aanleg van een eigen 4G-netwerk in Nederland.

Momenteel heeft Tele2 ongeveer 5 procent van de mobiele markt in handen. Klanten van de provider maken gebruik van het 3G-netwerk van T-Mobile. Het 4G-netwerk zal deels gebruikmaken van de antennes van T-Mobile, maar de netwerken van de twee providers blijven verder gescheiden.

Wanneer het 4G-netwerk van Tele2 precies beschikbaar zal zijn, is nog onbekend. Ook over de prijs die zal worden gevraagd voor 4G-abonnementen wil de provider nog niets kwijt.

Wel zegt het bedrijf dat die veel lager zullen zijn dan de prijzen van concurrenten. Volgens Tele2 zullen de prijzen in de hele markt dramatisch dalen als de provider de mobiele markt betreedt.

Stimulans 

Bob Bunnik, hoofd strategische ontwikkeling van Tele2 Nederland, wees tijdens een perspresentatie op gegevens van de Europese Commissie waaruit blijkt dat mobiele telefonie in Nederland vele malen duurder is dan in landen waar Tele2 al actief is op de markt.

"Als een vierde speler de markt betreedt, dan gaan de zaken echt veranderen. Vooral als er een stimulans is als een nieuwe technologie - 4G", zei Vogelpoel.

De andere Nederlandse providers hebben volgens hem nog te veel belang bij hun 2G- en 3G-netwerken. "Daarom hebben ze 4G als een premium-functie gelanceerd."

Glasvezel

De provider ziet ook kansen op de glasvezelmarkt. Door 4G samen met glasvezel aan te bieden kan marktaandeel worden gewonnen, denkt Vogelpoel.

Op de breedbandmarkt voor consumenten wil Tele2 zo ook een marktaandeel van 15 procent veroveren. "Dit is het moment om het te doen. Niet over vijf jaar, maar nu."