Facebook gaat de algemene voorwaarden en het privacybeleid aanpassen. Het bedrijf hoopt de regels duidelijker te maken.

Dat laat het bedrijf donderdagnacht weten.

In de nieuwe voorwaarden verandert er niet heel veel aan wat Facebook van leden mag weten, gebruiken en doorsturen. Sommige onderdelen worden echter duidelijker en specifieker opgeschreven of uitgebreider gedeeld.

Zo gaat Facebook nu expliciet in op het feit dat apps op Facebook ook na verwijdering nog over informatie van de voormalig gebruiker beschikken. Bovendien benadrukt het bedrijf dat de apps van derden kunnen updaten en de informatie die wordt gebruikt dan kan veranderen.

Ook schrijft het sociale netwerk dat niet alleen de naam, foto’s en ingevulde gegevens van leden kunnen worden gebruikt, maar dat ook technische informatie zoals het ip-adres of het telefoonnummer worden opgeslagen.

Gerichte advertenties

Het gedeelte over advertenties is helemaal opnieuw geschreven. Hoewel er niet heel veel nieuwe informatie wordt verteld, maakt Facebook het wel duidelijker dat ook de inhoud van statusupdates wordt gebruikt voor gerichte advertenties.

Naast de locatie, leeftijd, het werk en de likes van Facebook-gebruikers kunnen ook bepaalde woorden uit statusupdates worden gebruikt om relevantere reclames te tonen.

Donderdag werd al bekend dat het bedrijf foto’s op wil nemen in een database voor gezichtsherkenning om zo gebruikers te kunnen herkennen. Dat kan van pas komen bij het geven van suggesties voor het taggen van vrienden in foto’s. Dit is de grootste wijziging in de voorwaarden.

Instellingen

Facebook verandert niets aan de instellingen op het sociale netwerk. Zo wordt veel informatie nog steeds standaard openbaar weergegeven en zitten veel instellingen nog in verschillende menu’s. Facebook kreeg in het verleden veel kritiek op de onoverzichtelijke privacyinstellingen.

5 dingen die je moet weten over Facebook

Zijn Nederlanders zich bewust van de privacyinstellingen op Facebook?