De Sims-serie trekt verschillende soorten mensen aan: de architecten in spe, alsook de dokters Frankenstein die de meest monsterlijke mensjes maken. NUtech kon alvast kort verkennen wat De Sims 4 voor elke groep spelers te bieden heeft.

Lees de volledige hands-on op NUtech

In een recent interview met Gamer.nl gaf Ryan Vaughn van Electronic Arts het al aan: de Sims moeten meer emotionele diepgang krijgen en zich natuurlijker gedragen. 

In de vorige Sims-games was het mogelijk dat jouw virtuele evenbeeld een nare opmerking plaatst, gevolgd door een welgemeend compliment. Voor dat soort rare stemmingswisselingen is in De Sims 4 veel minder plek.

In plaats daarvan bevinden de Sims zich in een bepaalde emotionele toestand, met bijbehorende mogelijke acties. Voelt jouw Sim zich zelfverzekerd, dan komen hier overeenstemmende reacties bij kijken, bijvoorbeeld door zichzelf op de borst te kloppen of een gesprek aan te knopen met het meisje dat hij al langer op het oog had.

Wel blijft de stijl van De Sims behouden en zijn je Sims nog steeds zo extravert als de kleding van Lady Gaga. Lekker gechargeerde overdreven reacties met dito animaties vliegen vaak genoeg over het scherm. 

Dat kan ditmaal ook in groepsverband. Niet langer beperken de mensjes zich tot één-op-één-gesprekken zoals voorheen, maar past het gesprek zich dynamisch aan de sociale Sims-situatie aan. 

Boetseren

Het maken van een eigen Sim is op de schop gegaan. Niet langer zijn er een aantal sliders die je verplaatst, maar met de muis klik je zelf op een lichaamsdeel van je Sim. 

Het is als kleien met jouw eigen creatie en werkt een stuk intuïtiever dan talloze sliders. Wil je een hoger jukbeen, dan sleep je die naar boven, zo simpel is het.

Bouwen

Ook het bouwen van een eigen stulpje heeft een aantal kleine verbeteringen ondergaan die vooral trouwe spelers zullen opvallen. Zo is het eenvoudig mogelijk om een kamer te vergroten of verkleinen met een enkele muisklik en ben je niet steeds bezig met het verwijderen en opnieuw plaatsen van verschillende muren. 

Een ander aspect dat nu volledig naar eigen inzicht is aan te passen is het dak. Met een simpele muisklik en wat sleepwerk zijn heel eenvoudig interessante constructies te maken, van een dak in pagodestijl tot eentje die met een halve boog tot aan de grond reikt. 

Het is zo mogelijk om creaties te maken die veel meer persoonlijkheid bezitten. Het is typisch zo’n toevoeging die volstrekt logisch aanvoelt en waarbij je jezelf direct afvraagt waarom dit niet al drie edities mogelijk was. 

Nog veel vragen

Er zijn nog veel vragen rondom De Sims 4. Hoe groot zijn de buurten waar je Sims ditmaal wonen bijvoorbeeld? En wordt ook dit spelelement weer voorzien van een flinke update? 

De Sims 4 lijkt op verschillende vlakken te willen evolueren, dus dat lijkt aannemelijk.

Lees de volledige hands-on en bekijk screenshots op NUtech