Kobo verkoopt vanaf oktober twee nieuwe tablets met full hd-resoluties.

De Kobo Arc 7HD en 10HD hebben respectievelijk resoluties van 1920 bij 1200 pixels en 2560 bij 1600 pixels. De prijzen van de apparaten bedragen 199 en 379 euro en zijn vanaf eind oktober in Nederland verkrijgbaar.

Er komt ook een goedkopere versie van de Kobo Arc 7, met een resolutie van 1024 bij 600 pixels. Deze variant ligt in oktober voor 149,99 euro in de Nederlandse winkels.

Daarnaast introduceert Kobo eind september de Aura, een goedkopere versie van de Aura HD, de high-end e-reader die NUtech onlangs reviewde.

De e-reader krijgt een 'edge-to-edge' scherm die het apparaat platter moet maken. Het display is 6 inch groot met een pixeldichtheid van 212 pixels per inch. Het apparaat heeft een backlight en zal voor 149 euro verkrijgbaar zijn.

Leestablets

Kobo wil zich met de nieuwe versies van de Arc onderscheiden van concurrenten door een betere leeservaring te bieden. De Arc is de 'ultieme leestablet', stelt Pieter Swinkels, vice-president acquisition bij Kobo, in een interview met NUtech.

Volgens Swinkels worden mensen die op tablets lezen te veel afgeleid door de 'ruis' van binnenkomende e-mail en notificaties. Daarom krijgt de Arc de mogelijkheid om dit met één knop uit te zetten.

In de leesmodus wordt bovendien de verlichting aangepast, waardoor ook de batterijduur wordt verlengd. Verder biedt de Android-skin van Kobo aanbevelingen voor boeken op basis van de persoonlijke smaak van de gebruiker.

Ook kan de gebruiker mappen aanmaken met verschillende thema's. Als voorbereiding voor een reis kan een gebruiker bovendien een 'boekenplank' aanmaken met boeken, video's en websites over een bepaalde stad.

Daarnaast krijgt Kobo integratie met Pocket, waardoor de leeslijst van die dienst kan worden gelezen op de e-readers en in de apps van Kobo.

Kinderboeken

Kobo gaat ook beginnen met de verkoop van kinderboeken. Ook Nederlandse kinderboeken worden beschikbaar. Kobo gaat samenwerken met uitgevers om boeken te voorzien van bewegend beeld en andere interactieve onderdelen.

De kinderboeken zijn verkrijgbaar in een aparte winkel, die 'veilig' is voor kinderen. Ouders kunnen hun kinderen daarin een bepaald budget geven om uit te geven aan boeken.

Kobo zegt tablets te introduceren om zo veel mogelijk mensen in het 'ecosysteem' te krijgen. "We worden niet rijk van apparaatverkoop", zegt Swinkels. 

"We richten ons op de lange termijn waarbij mensen content kopen. We denken dat als je de omgeving interessant genoeg maakt en vriendelijk genoeg maakt dat mensen dan helemaal geen probleem hebben om content te kopen."

"We hebben bijna 18 miljoen mensen die dat regelmatig doen."

Lees het volledige interview met Pieter Swinkels