Door de populariteit van streaming muziekdiensten is de Nederlandse muziekindustrie voor het eerst in 12 jaar weer gegroeid.

Dat stelt de NVPI, de brancheorganisatie van de entertainmentindustrie, dinsdag.

Er werd in de eerste helft van 2013 zo'n 58 miljoen euro verdiend door Nederlandse platenmaatschappijen. Dat is 1,9 procent meer dan een jaar eerder. Streaming diensten groeiden met 131 procent naar 15,7 miljoen euro, 27 procent van het totaal.

De cd-verkoop blijft de belangrijkste inkomstenbron, maar daalde wel met 18 procent naar 34,1 miljoen euro. De totale digitale markt heeft inmiddels een aandeel van 41,3 procent op het totaal en zal naar verwachting snel de fysieke verkoop voorbij gaan.

''De muziekindustrie neemt na jaren van reorganisaties weer personeel aan'', aldus NVPI-directeur Paul Solleveld. ''Het is goed nieuws dat na 12 jaar de weg omhoog weer is gevonden." Vergeleken met het hoogtepunt van de muziekindustrie rond de eeuwwisseling is er nog veel in te halen, stelt de NVPI. Toen was de omzet nog 2,5 keer hoger.