Facebook heeft een schikking getroffen in een Amerikaanse rechtszaak waarin het bedrijf werd beschuldigd van privacyschending met gerichte advertenties.

Dat meldt persbureau Reuters. In de zaak hadden vijf mensen het bedrijf aangeklaagd omdat hun 'likes' van bedrijfspagina's werden gedeeld met vrienden in advertenties.

In zogenoemde 'Sponsored Stories' toont Facebook advertenties waarin wordt gemeld dat een bepaalde vriend een bedrijf heeft geliked. Vaak verschijnt hier ook de profielfoto van die gebruiker bij.

De gebruikers werden hiervoor niet betaald en het was bovendien niet mogelijk om de functie uit te schakelen. Facebook schikt daarom voor 20 miljoen dollar. Omdat het een rechtszaak is met zogenoemde 'class action-status', kunnen alle Amerikaanse getroffenen compensatie aanvragen.

Facebook heeft bovendien beloofd om gebruikers meer controle te geven over hoe hun likes worden gedeeld. Hoe dit precies zal gebeuren, is onbekend.

Uit gerechtelijke documenten blijkt dat Facebook tussen januari 2011 en augustus 2012 ruim 200 miljoen dollar verdiende aan de gerichte advertenties.