9292.nl, de reisplanner voor het openbaar vervoer, heeft bijna een week lang last gehad van storingen. Die blijken het gevolg te zijn van een reeks DDoS-aanvallen.

Dat bevestigt het bedrijf desgevraagd aan NUtech. Iedere keer als het bedrijf de problemen te boven dacht te zijn, werd een nieuwe reeks aanvallen gestart.

De problemen begonnen in de nacht van woensdag 14 op donderdag 15 augustus 2013 en hielden uiteindelijk aan tot dinsdag. Directeur Stefan Hulman zegt in een reactie tegenover NUtech meteen aangifte te hebben gedaan en beveiligingsexpertise te hebben ingezet.

Ook het National Cyber Security Center (NCSC) is bij de zaak betrokken.

Grote aanvallen

Hulman stelt over vele malen meer bandbreedte te beschikken dan normaliter nodig is op de drukste momenten op de website. Ook zijn systemen dubbel uitgevoerd. "De aanval was alleen veel groter dan wij aankonden en daardoor gingen wij toch onderuit", stelt de directeur.

Dat het bedrijf eerst stelde technische problemen te hebben, was 9292 geadviseerd in het belang van de opsproring. "Liever ben ik gewoon open over onze problemen en iedereen kan ondanks voorbereidingen het slachtoffer van aanvallen worden", legt Hulman uit. "Vooral voor gebruikers is het heel vervelend."

Inmiddels zijn de aanvallen gestopt en loopt het onderzoek naar de dader(s) nog.

Wat is een DDoS-aanval en wat kan je er tegen doen?