Google heeft vorige week een patent in handen gekregen waarmee het met Google Glass via oogbewegingen nauwkeurig kan bijhouden wie naar welke reclames kijkt en wat de emotionele reactie daarop is.

In de patentaanvraag omschrijft Google de technologie die moet leiden tot meer advertentie-inkomsten. Hoewel Google Glass, de augment reality-bril van het bedrijf, niet specifiek wordt genoemd, voldoet de bril aan de omschrijving.

Google zou van mensen met een dergelijke bril op de oogbewegingen kunnen volgen en zo kunnen bepalen waar iemand naar kijkt. Deze technologie bestaat volgens Marketingland al in Google Glass, maar wordt nog niet gebruikt.

Het meten van oogbewegingen kan via sensoren die getoond worden op tekeningen in de patentaanvraag. De aanvraag werd al in mei 2011 ingediend, maar Google kreeg het patent pas vorige week in handen.

Advertenties

Door vast te stellen naar welke reclames, zowel online als offline, een gebruiker kijkt kan Google adverteerders geld vragen. De zoekgigant noemt dat 'pay per gaze'. De betaling zou bovendien afhankelijk kunnen zijn van hoe lang iemand naar een advertentie kijkt, zo schrijft Google in de patentaanvraag.

Door de grootte van de pupillen te meten zou het bedrijf ook weten wat de emotionele reactie is op een reclame. Dat is waardevolle informatie voor adverteerders. Deze gegevens worden volgens Google geanonimiseerd en gebruikers zouden zelf kunnen aangeven wat ze wel en niet willen doorsturen.

Het is nog de vraag of Google de technologie ook echt in bijvoorbeeld Glass zal verwerken. Het beloofde eerder geen gezichtsherkenning te gaan gebruiken of toe te staan vanwege de privacybezwaren.

12 dingen die je moet weten over Google Glass