Telegraaf Media Groep (TMG) haalt de bezem door zijn internetactiviteiten. Daarbij wordt voor het einde van het jaar een besluit genomen over de toekomst van Hyves. 

Dat zei interim-topman Cees van Steijn donderdag in een toelichting op de halfjaarcijfers van het mediabedrijf.

Van Steijn beaamde dat er schoon schip wordt gemaakt op het gebied van de online-activiteiten. "Maar pas nadat ze allemaal een eerlijke kans hebben gekregen om hun verdienmodel te bewijzen. Bijvoorbeeld naar de toekomst van Hyves zullen we scherp kijken.''

Van Steijn verwacht voor het einde van het jaar een besluit te nemen over de in de versukkeling geraakte socialenetwerksite, die de afgelopen jaren volledig is overvleugeld door Facebook. 

Kraamkamer

Die achterstand gaat de site nooit meer inhalen, gaf Van Steijn toe. "Maar Hyves kan wel dienen als kraamkamer voor nieuwe ideeën en heeft mogelijk potentieel op de gamesmarkt. We weten op die manier mensen te bereiken, maar moeten ons ook afvragen of het iets oplevert.''

In het halfjaarverslag (.pdf) dat donderdag werd gepubliceerd stelt TMG te willen focussen op de ontwikkeling van mobiele toegang tot Hyves, dat zijn doelgroep ziet als kinderen van 8 tot 15 jaar. Onlangs bleek uit onderzoek dat zo'n 40 procent van alle Nederlandse kinderen tussen de 10 en 14 jaar nog actief is op Hyves.

De site Hyvesgames.nl heeft dagelijks bovendien honderdduizenden spelers, voornamelijk vrouwen van meer dan 30 jaar oud.