Een Amerikaans bedrijf biedt op maat gemaakte brillen uit een 3d-printer aan. Door de bril naar het hoofd van de gebruiker te ontwerpen, zou die altijd perfect passen.

Gebruikers die een bril van het bedrijf Protos Eyewear willen moeten twee foto's van hun hoofd opsturen. Door die te analyseren kan het bedrijf kleine verschillen in onder andere de breedte en hoogte van de neus de plaatsing van de oren meten. Die verschillen worden meegenomen worden in de uiteindelijke bril. Op die manier is iedere bril die het bedrijf uitprint uniek.

Protos maakt zijn brillen in een zogenoemde poederprinter (video). Zo'n printer is veel nauwkeuriger dan 3d-printers die consumenten al kunnen aanschaffen, waardoor het resultaat glad is. Protos gebruikt voor het printen van zijn brillen een speciaal mengsel, waardoor de brillen uiterst flexibel en stevig zouden zijn. Bovendien zijn de brillen volgens het bedrijf lichter dan titanium.

Crowdfunding

Protos is een startup die middels crowdfunding verder van de grond wil komen. Het bedrijf biedt op maat geprinte monturen aan vanaf 249 dollar (185 euro), glazen op sterkte of donkere glazen zijn bij de prijs inbegrepen. Het bedrijf heeft nog 48 dagen om een streefbedrag van 25.000 dollar (ruim 18.000 euro) op te halen.

Protos zegt dat het door te 3d-printen monturen op maat kunnen aanbieden voor gangbare prijzen. Fabrikanten van reguliere monturen kunnen dat volgens het bedrijf niet, die maken pas winst bij het maken van grote partijen monturen met een standaardmaat.