Jumbo en Polare overwegen klanten te volgen via mobiel

Supermarktketen Jumbo en boekenketen Polare willen klanten in hun winkels digitaal gaan volgen. Ze overwegen hiervoor speciale systemen in te voeren, zoals een systeem dat het wifi-signaal van de smartphones van klanten volgt.

Dat meldt Elsevier maandag. 

Een woordvoerder van Jumbo zou tegen Elsevier hebben gezegd dat de supermarktketen in gesprek is met diverse partijen die oplossingen bieden voor het digitaal in kaart brengen van de looproutes van winkelbezoekers. 

Polare zou vergelijkbare plannen hebben, maar die zijn vooralsnog beperkt tot de 'flagship store' van de boekenketen. Deze wordt later dit jaar geopend. Volgens een woordvoerder van Polare heeft de boekverkoper echter nog geen concrete plannen voor hoe het digitaal volgen van klanten in zijn werk moet gaan.

Camera's en smartphones

Ook Jumbo geeft aan nog niet te weten welk systeem het hiervoor wil gebruiken. Winkels kunnen klanten volgen door camera's in te zetten, maar het is technisch ook mogelijk om looproutes in kaart te brengen door het wifi-signaal van de smartphones van klanten te volgen.

Een systeem dat gebruikmaakt van wifi-detectie werd onder meer getest in de Verenigde Staten, door warenhuisketen Nordstrom. Toen het experiment voor opschudding zorgde onder klanten van het bedrijf, besloot Nordstrom het experiment echter te staken.

Tip de redactie