Het bedrijf Bullseye Wifi, dat in 38 Nederlandse steden een gratis wifi-netwerk bouwt, steekt ruim 10 miljoen euro in de aanleg hiervan.

Dat vertelt Ali Dikilitas, hoofd marketing van Bullseye, in gesprek met NUtech. 

Bullseye wil geld verdienen door advertenties te verkopen. Wie het netwerk wil gebruiken, downloadt de app en vult zijn geslacht en leeftijd in. Een naam is niet nodig, waardoor het wifi-netwerk volgens Dikilitas zorgvuldiger omgaat met de privacy dan bijvoorbeeld Facebook of Google.

Wel worden zoek- en surfgegevens op het netwerk bijgehouden. Zo kunnen advertenties worden gericht op specifieke klanten. Ook de locatie van de gebruiker wordt daarbij in acht genomen.

Aanbiedingen

Dikilitas noemt het voorbeeld van een vader die langs een drogisterij loopt. Uit zijn zoekgeschiedenis is bekend dat hij een klein kind heeft. De winkel kan terwijl de potentiële klant voor de deur staat direct in een pushbericht een aanbieding voor bijvoorbeeld luiers sturen. "Ook als er helemaal geen aanbieding is. Het is dan echt alleen voor die persoon."

Ook theaters zouden het systeem kunnen gebruiken om lege stoelen op het laatste moment nog voor een bodemprijs in de verkoop te gooien. Elke stoel die je verkoopt is mooi meegenomen, 'ook al is het voor een paar euro', stelt Dikilitas.

"Ze moeten rechtstreeks, één op één op individuën een advertentie afschieten", zegt hij. "Dan wordt het voor jou ook leuker."

Coupons

Binnen de app van Bullseye kunnen winkeliers ook gratis coupons aanbieden. Veiligheidsdiensten kunnen pushberichten sturen als het ergens te druk wordt of als er andere calamiteiten zijn waar mensen rekening mee moeten houden. 

Deze functies worden allemaal in de app gebouwd om zo veel mogelijk mensen naar stadscentra te lokken en op het netwerk van Bullseye te krijgen.

Tiel

Het eerste stedelijke wifi-netwerk wordt op 8 september in Tiel geactiveerd. In eerste instantie kwam Tiel niet voor in de plannen van Bullseye, maar in verband met het Appelpop-festival op 13 en 14 september krijgt de stad de primeur.

Per stad kost het Bullseye tonnen om het netwerk aan te leggen. Het bedrijf wil niet vertrouwen op bestaande netwerken van bijvoorbeeld KPN of kabelbedrijven: "Die zullen altijd kloten met je netwerk", aldus Dikilitas. Daarom legt het in alle steden zelf glasvezel aan.

"Bijna geen enkel centrum heeft glasvezel. Ze hebben het verderop, maar nooit op de plek waar jij je glasvezel wil hebben", zegt Dikilitas. Daarom worden in steden als Amsterdam kilometers straat opengebroken om kabels te leggen.

Bovendien kost de zendapparatuur ook veel geld: 3000 euro per zender. Alleen al in het kleine stadscentrum van Tiel zijn 16 van die kastjes nodig.

Lange termijn

Het geld dat Bullseye in de aanleg van het wifinetwerk steekt komt van investeerders, waarvan de namen niet bekend worden gemaakt. Wel wil Dikilitas kwijt dat het onder anderen gaat om 'meerdere banken' en de schoenenwinkel Sacha.

Door de hoge kosten die zijn verbonden aan de opbouw van het netwerk verwacht Dikilitas dat het zeker nog een aantal jaar duurt voordat Bullseye winstgevend is. Het bedrijf ziet de wifi-netwerken dan ook als een langetermijninvestering.

"Als het een kortetermijnproject zou zijn, dan zou iemand het al gedaan hebben."