Nederlanders luisteren relatief weinig naar streaming muziekdiensten als Spotify en Deezer of naar streaming radio.

Dat blijkt uit onderzoek van Forrester onder 58.000 mensen wereldwijd.

Gemiddeld 28 procent van de inwoners van de Verenigde Staten gebruikt streaming muziek. In Europa is dat gemiddeld 17 procent.

Nederland loopt daarbij ver achter. Zo'n 7 procent luistert streaming muziek via de computer en 4 procent via mobiel. Welk percentage in totaal naar streaming muziek luistert is niet onderzocht, maar het is dus maximaal 11 procent.

Forrester wijst er tegenover NUtech nog wel op dat het waarschijnlijk minder is omdat sommige mensen via de pc én via mobiel streamen. In bijvoorbeeld de VS gebruikt 24 procent de pc en 15 procent mobiel terwijl in totaal slechts 28 procent streamt.

Nederland

Opvallend is dat van alle onderzochte landen streaming muziek in Nederland het minst populair is. Uit eerdere cijfers bleek dat er in 2012 57 miljoen euro gespendeerd werd aan digitale muziek, 29,6 miljoen daarvan is afkomstig uit streaming diensten. Onlangs sprak NUtech nog met Deezer over de groei op de Nederlandse markt en maakte Napster bekend als streaming muziekdienst in Nederland terug te keren.

Uit het onderzoek van Forrester blijkt dat slechts 6 procent van de Amerikanen bereid is te betalen voor streaming radiodiensten. Advertenties zijn volgens Forrester dan ook de uitkomst. Spotify hanteert ook zo'n model waarbij reclame tussen liedjes wordt afgespeeld tenzij de gebruiker elke maand een bedrag betaalt.

In de VS is ook gekeken naar welke diensten populair zijn. Ruim de helft van de mensen geeft aan Pandora te gebruiken, bijna een kwart luistert naar het lokale radio station maar dan via internet en 10 procent gebruikt Spotify.