Nederlanders hebben in 2012 naar schatting 139 miljoen euro besteed aan games op mobiele telefoons, websites en sociale netwerken.

Dat stelt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) in een 'marktscan' naar online games.

In totaal werd zo'n 570 miljoen euro uitgegeven aan games. Mobiele games waren goed voor 54 miljoen euro, 'casual games' voor 53 miljoen euro en games op sociale netwerken voor 32 miljoen euro. De overige 400 miljoen is besteed aan games voor pc's en consoles zoals de Xbox 360 en Playstation 3.

Het aantal spelers van mobiele games is gestegen van 3,2 miljoen in 2011 tot 4,4 miljoen in 2012. Casual games worden gespeeld door 5,1 miljoen mensen en 3,3 miljoen Nederlanders gamen op sociale netwerken.

De autoriteit zegt ook bezorgd te zijn over betalingen in online games door kinderen. De grens tussen echt geld en punten in games vervaagt, stelt de ACM. In-game-aankopen vormen vooral een risico.

Bovendien stelt de ACM dat kinderen zich onvoldoende bewust zijn van privacyrisico's bij het spelen van games op sociale netwerken. Lees meer over de zorgen van de ACM over kinderen en online games op NUtech.