De markt voor compactcamera's stort in als gevolg van de opkomst van de smartphone. Nikon zoekt daarom nieuwe manieren om geld te verdienen.

Dat zegt directeur Makoto Kimura in een interview met persbureau Bloomberg.

"We willen een product creëren dat het concept van camera's verandert. Het zou een consumentenproduct kunnen zijn dat geen camera is", aldus Kimura, die niet wilde zeggen of hij het had over een smartphone.

Wel zegt hij dat het bedrijf mogelijk ook medische apparatuur zal gaan maken. Zo moet binnen drie jaar een nieuwe omzetstroom worden binnengehaald. Ook concurrenten Sony, Canon en Olympus zijn al actief in de medische markt, of hebben plannen daartoe.

De markt voor 'point-and-shoot'-camera's, goedkopere consumentenmodellen, is vergeleken met vorig jaar 20 procent gekrompen, stelt Kimura op basis van onderzoek door derden. 

Het bedrijf verwacht zelf 12 procent minder compactcamera's te verkopen dan een jaar eerder. Duurdere modellen met verwisselbare lenzen zouden nog wel populairder worden. Dat segment groeit dit jaar 9 procent, verwacht de directeur