Facebook wil gezichten, gebouwen en herkenningspunten automatisch herkennen op Instagram om video's zo relevanter te maken en aan een specifiek publiek voor te schotelen.

Dat schrijft Techcrunch op basis van diverse patenten die Facebook in handen heeft gekregen.

Sinds vorige maand kunnen gebruikers van de populaire app Instagram niet alleen foto's, maar ook korte video's maken. Facebook is sinds vorig jaar de eigenaar van Instagram.

In de verkregen patenten wordt een technologie omschreven om het taggen en plaatsen van video's eenvoudiger te maken. Bovendien zou Facebook door automatisch herkenning video's kunnen voorschotelen aan een specifiek publiek dat waarschijnlijk meer interesse heeft in de video, zo meldt Techcrunch.

Facebook wil automatisch gezichten, herkenningspunten en gebouwen herkennen. Op die manier zou elke video automatisch tagsuggesties krijgen. Bovendien is het dan ook mogelijk een beeld voor te stellen om te gebruiken in de tijdlijn.

Nu is het nog zo dat de gebruiker zelf een 'still' uit de video moet selecteren die dan als afbeelding in de app verschijnt. Dat is een nogal precies en tijdrovend karwei dat Facebook in de toekomst automatisch wil doen. Wordt een belangrijk punt of een vriend herkend, zal automatisch die 'still' gesuggereerd worden. Mogelijk zal het bedrijf zelfs omgevingsgeluid gebruiken om een interessant beeld uit de video te selecteren.

Door personen en bijvoorbeeld gebouwen te herkennen kan Facebook ook video's voorschotelen aan mensen die toevallig in de buurt van dat gebouw zijn of ook bevriend zijn met die persoon. De patenten zijn toegewezen in april.

Lees onze review van de videofunctie in Instagram