Het smartphonegebruik onder Nederlanders blijft toenemen. In het eerste kwartaal van dit jaar had 63 procent van de Nederlandse consumenten een smartphone.

Dat is een toename van 11 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2012. Toen had 52 procent van de Nederlandse consumenten een smartphone. Dat berekende marktonderzoeker Telecompaper op basis van een onderzoek dat het onder ruim 20.000 Nederlanders deed.

Als gevolg van de groei in smartphonegebruik is er ook een groei in het gebruik van online diensten te zien. Zo zou 40 procent van de Nederlanders met een mobiele telefoon deze gebruiken om te e-mailen. Internetten op een mobiele telefoon is met 39 procent bijna net zo populair.

Mensen met een mobiel abonnement internetten en e-mailen bovendien meer dan pre-paid consumenten. Van de mobiele abonnees zegt 47 procent mobiel te e-mailen en gebruikt 46 procent zijn telefoon om te internetten.

Toch is sms'en nog steeds de populairste mobiele dienst, al daalt het gebruik volgens Telecompaper wel.

Providers

De grootste mobiele providers zijn volgens het onderzoek Vodafone en T-Mobile. Gezamenlijk hebben ze bijna de helft van de mobiele markt in handen. Waar Vodafone in het afgelopen jaar aandeel won onder gebruikers met een Apple-apparaat, verloor T-Mobile juist aan klanten op dat gebied. T-Mobile won dan weer marktaandeel onder gebruikers van Sony-apparaten.

Provider Tele2 heeft zijn aandeel ten opzichte van dezelfde periode in 2012 bijna verdubbeld. De provider had in het eerste kwartaal een marktaandeel van 5 procent, vorig jaar lag dat aandeel nog op 3 procent.

De belangrijkste factor bij het uitkiezen van een nieuw mobiel abonnement zouden de maandelijkse kosten zijn. Het soort telefoon komt op de tweede plaats.

Lees meer over smartphones, tablets en telecom